BWA Warszawa
BWA Warszawa
Małgorzata Szymankiewicz "Rozciąganie pojęć"
27.05.2017 - 29.07.2017
Ruben Montini "One Person Protest"
27.05.2017 - 27.05.2017
Wielka 19 BWA Warszawa
04.03.2017 - 06.05.2017
DYNAMIKA POGORSZEŃ
28.01.2017 - 25.02.2017
Witek Orski & Maria Toboła "Wirujący seks"
17.12.2016 - 14.01.2017
Karol Radziszewski "Ali"
23.09.2016 - 19.11.2016
Małe formy rzeźbiarskie
19.06.2016 - 10.09.2016
Sławomir Pawszak "Gorąc"
12.03.2016 - 28.05.2016
Krzysztof Maniak "Przypomina mi się śnieg"
06.02.2016 - 05.03.2016
Lada Nakonechna, Zhanna Kadyrova "Eksperymenty"
05.12.2015 - 30.01.2016
WGW 2015: Ewa Axelrad "Minimalne, Konieczne, Obiektywnie Umiarkowane"
25.09.2015 - 21.11.2015
Małgorzata Szymankiewicz "Postprodukcja"
26.06.2015 - 12.09.2015
Joanna Janiak, Piotr C. Kowalski "Z natury rzeczy"
25.04.2015 - 13.06.2015
Iza Tarasewicz "Logistyka odzysku"
14.02.2015 - 19.04.2015
Karol Radziszewski "W cieniu płomienia"
29.11.2014 - 04.03.2015
WGW: Olga Mokrzycka-Grospierre, Nicolas Grospierre "Szkiełko w oku"
26.09.2014 - 22.11.2014
Jadwiga Sawicka "Fragmenty opowiadania"
24.05.2014 - 24.07.2014
Jakub Woynarowski "Saturnia Regna"
15.03.2014 - 17.05.2014
Sławomir Pawszak „Cannabis, whisky, ananas”
11.01.2014 - 08.03.2014
The Gardens. Laura Kaminskaite, Augustas Serapinas
23.11.2013 - 19.12.2013
Agnieszka Kalinowska "Ściana wschodnia"
27.09.2013 - 16.11.2013
Zuza Krajewska "Przesilenie"
29.06.2013 - 14.09.2013
WITHERED, Galeria Kisterem, Budapeszt
21.06.2013 - 15.08.2013
LITTLE WARSAW "Enter"
25.04.2013 - 21.06.2013
"Warszawa. Nazajutrz...." Galeria Vartai, Wilno
11.04.2013 - 11.05.2013
Samoorganizacja, część 2: New Roman
23.03.2013 - 20.04.2013
Ewa Axelrad "Warm Leatherette"
26.01.2013 - 20.03.2013
Samoorganizacja, część 1: Pewność
05.01.2013 - 19.01.2013
Ziemilski / Marriott / Koniec świata
21.12.2012 - 21.12.2012
Kama Sokolnicka "Zardzewiałe elementy naszego ogrodu"
28.09.2012 - 30.11.2012
"ALPHAVILLE" Griffin Artspace, Warszawa
28.09.2012 - 30.12.2012
Krystian TRUTH Czaplicki "The Changeling"
21.07.2012 - 09.08.2012
Adam Adach "Reprezentacja"
21.04.2012 - 07.07.2012
Małgorzata Szymankiewicz, Przemek Dzienis "Sub pop"
25.02.2012 - 14.04.2012
Nicolas Grospierre "Bank"
03.12.2011 - 11.02.2012
Tribute To Fangor
05.11.2011 - 20.11.2011
"Nowy porządek", Art Stations, Poznań
29.09.2011 - 09.02.2012
Wojtek Ziemilski "Nowy porządek" performance
23.09.2011 - 24.09.2011
Agnieszka Kalinowska „Wygasłe neony”
10.09.2011 - 30.10.2011
Jarosław Fliciński "Tego nikt do końca nie wie"
25.06.2011 - 28.08.2011
OTWARCIE "Plądrujemy ruiny rzeczywistości"
07.05.2011 - 11.06.2011

artyści
wystawyBWA Warszawa
wydarzenia
Targi
o nas

english version
Wielka 19

Mirosław Bałka, Stefan Ficner, Costas Fotopoulos, Leszek Knaflewski, Grzegorz Klaman, Piotr C. Kowalski, Mariusz Kruk, Piotr Kurka, Danuta Mączak, Tassos Pavlopoulos, Zbigniew Taszycki, Ewa Twarowska, Nikos Tranos, Stan Wiezniak

Wystawie towarzyszy monografia Galerii Wielka 19 (w serii Biblioteki Czasu Kultury) autorstwa Justyny Kowalskiej.
sklep.czaskultury.pl/index.php

Wielka 19 to jedna z najciekawszych polskich galerii autorskich lat 80. XX wieku. Wówczas artystyczny underground Poznania spotykał się przy ulicy Wielkiej 19. Mieszcząca się tam galeria przedstawiała nowe zjawiska artystyczne, a w najgorętszym okresie prowadzący galerię – Joanna Ficner i Stefan Ficner – co tydzień otwierali nową wystawę, nie bojąc się artystycznych eksperymentów i cenzury. Był to moment euforii i entuzjazmu, gdy kształtowało się młode środowisko twórców związanych z poznańską szkołą artystyczną, w której zasiał ferment młody rektor PWSSP Jarosław Kozłowski.
Niewiele dzieł zachowało się z tamtych czasów – najczęściej były tworzone z nietrwałych materiałów i uległy zniszczeniu. Czy jednak uda się odtworzyć to, co Anda Rottenberg nazwała „inkubatorem talentów wnoszących w obszar polskiej sztuki lat 80. odświeżające wartości wizualne i pojęciowe”? Na wystawie znajdują się nieliczne ocalałe artefakty z tego gorącego okresu.
Wystawy grupy Koło Klipsa przypominają surrealistyczne, poetyckie obiekty Leszka Knafl ewskiego (1960–2014) i Mariusza Kruka (ur. 1952). Kolaże Kruka są najstarszymi pracami na wystawie, pochodzą z 1984 roku, z drugiej prezentacji grupy w Wielkiej 19. To plastikowa kompozycja z sercami najeżonymi kłami i kolaż z papieru pakowego Mody Polskiej z jaskółkami wylatującymi z ramy. Inny ptasi ornament wyłania się z kolażu na ścianie. Domek – droga na kółkach to praca Knaflewskiego z piątej wystawy grupy w 1986 roku. Wówczas prace nie były podpisane nazwiskami, ale reprezentowały całą grupę.
Obiekt Mirosława Bałki (ur. 1958) to królik z czarnego jedwabiu, jego pępek jest połączony błękitnym przewodem z rośliną, z której czerpie energię lub też daje jej energię. Praca ta pochodzi z drugiej wystawy grupy Neue Bieriemiennost przy Wielkiej 19 zatytułowanej „Z głębi serca. Neue Bieriemiennost prezenty do wystawy Piotra Kurki” (1987). Pierwszą wystawę warszawskiej grupy, „Na rzecz wszystkich świętych”, można zobaczyć w wideo dokumentującym również perfomans, jaki artyści wykonali podczas wernisażu.
Obraz Piotra Kurki (ur. 1958) pochodzi z wystawy „Flogiston” (1985) odnoszącej się do hipotezy, którą posługiwano się, zanim poznano naturę procesu utleniania materii. Flogiston jest czymś, co uwalnia się z wszelkiej materii ożywionej i nieożywionej.
To rozbudowana teoria dotycząca ducha i spirytualnej energii istniejącej w przedmiotach. Kurka poszukiwał kumulacji energii mającej źródło w zwyczajnych przedmiotach. Ilustracją tej przemiany jest bardzo prosty gest zaznaczenia linii horyzontu, za pomocą którego tapeta zamieniła się w pejzaż.
Wielkoformatowy akryl na papierze Zbigniewa Taszyckiego (ur. 1955) reprezentuje bardzo silny wówczas w Wielkiej 19 styl ekspresjonistyczny, podobnie jak najeżone kolcami krzesło Piotra C. Kowalskiego (ur. 1951). Było ono elementem performansu na wystawie „Ja i moja pracownia” w 1986 roku, na której Kowalski odtworzył swoje miejsce pracy łącznie ze sztalugą i manekinem--sobowtórem. Surowa, ekspresjonistyczna głowa wyciosana z drewna była najmniejszą z dziewięciu monumentalnych głów na wystawie rzeźby Grzegorza Klamana (ur. 1959) w 1989 roku.
Ceramiczna rzeźba Ewy Twarowskiej (ur. 1953) przypominająca sznur korespondowała z ceglanymi ścianami Wielkiej 19. Wystawa „Linia, płaszczyzna, przestrzeń” (1985) była jedną z sześciu prezentacji Twarowskiej przy Wielkiej 19, każda rzeźbiarsko grała z przestrzenią galerii i była zbudowana z naturalnych materiałów, na przykład rozciętego na cienkie płachty drzewa. Odniesienia do natury często pojawiały się w Wielkiej 19, jak na przykład na wystawie „Grafika przestrzenna” (1989) symulującej las, z której pochodzi praca Stefana Ficnera (ur. 1952).
Na pokazie artystów greckich „Out of Limits” (1990) prezentowane były prace z fi g, rodzynek, liści tytoniu i wosku pszczelego, jak domek dla ptaków Nikosa Tranosa (ur. 1957). Łopaty Tassosa Pavlopoulosa (ur. 1955), dziś jednego z najbardziej znanych artystów greckich, mają wypisane litery greckiego alfabetu – nośnika idei i filozofii leżącej u podstaw zachodniej myśli. Z dwudziestu czterech łopat do dziś zachowały się tylko cztery. Narzędzie używane do uprawiania ziemi i budowania domów było dla artysty symbolem poszukiwania, odkopywania przeszłych idei, kojarzyło się z wykopaliskami archeologicznymi. Z kolei niebieski obiekt Costasa Fotopoulosa (ur. 1957) nazywany był „romantyczną pułapką”.
Konceptualne podejście prezentuje obiekt francuskiego artysty Stana Wiezniaka (1934–2013), fotografa gwiazd, który zrezygnował z komercyjnej kariery dla sztuki przesyconej ideami anarchistycznymi. Już w latach 60. tworzył on poetyckie szablony i wlepki, które rozklejał na paryskich przystankach. Bardzo rzadko opuszczał stolicę Francji, a przyjmując w 1986 roku zaproszenie do Poznania, przywiózł ze sobą słoik z zamkniętym w nim paryskim powietrzem. Wlepka „L’automathétique” na słoiku to jego podpis, swoją sztukę bowiem nazywał automatetyką. Innym znakiem artysty było pozostawianie odcisków palców, jako prowokacja przeciwko inwigilacji. Napis na słoiku głosi: „Po czym poznaje się, że jakaś idea jest prawdziwa, słuszna? Po tym, że staje się słońcem dla każdego”.
Jedną z najciekawszych realizacji site-specific na Wielkiej 19 była wystawa „Obiekt” Danuty Mączak (ur. 1953) – odwrócona piramida zbudowana z powiewających stron „Trybuny Ludu” symbolizowała „piramidalną głupotę”. To jedyna polityczna praca z Wielkiej 19. Obiekt idealnie wykorzystywał i adaptował właściwości tamtego wnętrza – górne światło i dużą, surową przestrzeń.
Na Wielkiej 19 pojawiały się ekspresjonizm, surrealizm, odniesienia do natury, metafizyka i jeśli szukać dla nich wspólnego mianownika, to był nim romantyzm.

Wystawa przygotowana we współpracy z galerią